четвер, 5 листопада 2020 р.

 


Моніторинг якості дошкільної освіти


Проведення моніторингу основних компетенцій дітей дошкільного віку

Пріоритетним напрямом діяльності дошкільних навчальних закладів є спрямування освітнього процесу на реалізацію Базового компонента дошкільної освіти та чинних освітніх програм. У сучасному дошкільному навчальному закладі актуальними є питання, пов'язані з організацією системи моніторингу якості дошкільної освіти, зокрема - розвитку життєвої компетентності дошкільників.

Підвищення конкурентоспроможності кожного ДНЗ пов’язане з його здатністю задовольнити не тільки наявні, але й прогнозовані вимоги споживачів. Їх вивчення має стати одним із напрямів діяльності в системі менеджменту якості й маркетингу дошкільного навчального закладу.Задоволеність споживача потрібно певним чином вимірювати й оцінювати, а систему якості забезпечити механізмом вироблення в разі необхідності коригувальних дій.

Питання моніторингу компетентності дітей дошкільного віку досліджували,такі українські науковці, як Катерина Крутій, Алла Богуш, методист Науково-методичного центру управління освіти Миколаївської міськради Ірина Романюк.

Разом з тим немає механізму, які відображали б цілісну систему переведення базових теоретичних позицій щодо діагностування життєвої компетентності дошкільників у конкретну процедуру їх реалізації в межах методичної роботи дошкільного навчального закладу.

Основним документом, який регламентує проведення моніторингу в дошкільній галузі є наказ Міністерства освіти і науки України від 11.04.2008 р. № 309 «Про проведення моніторингу стану дошкільної освіти».

Нормативно – правові документи:

1. Закон України «Про дошкільну освіту».

2. Указ Президента України від 04.7.2005р. № 1013 «Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти і Україні».

3. Указ Президента України від 20.03.2008 № 244 «Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні».

4. Постанова Кабінету Міністрів від 14.12.2-11 № 1283 «Про затвердження порядку проведення моніторингу якості освіти».

5. Наказ МОН України від 03.11.2014 № 1255 «Про утворення робочої групи з розроблення критеріїв визначення рівня розвитку дитини за Базовим компонентом дошкільної освіти та інструментарію їх практичного застосування.

6. Наказ МОН України від 17.06.2013 №772 «Про затвердження орієнтовних критеріїв оцінювання діяльності дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладів».

7. Додаток 1 до наказу МОН №772 від 17.06.2013 «Орієнтовні критерії оцінювання діяльності дошкільних навчальних закладів».

МОНІТОРИНГ– ЦЕ КОМПЛЕКС ЗАХОДІВ ЗІ СПОСТЕРЕЖЕННЯ, ЯКІ ЗАБЕЗПЕЧУЮТЬ СИСТЕМНИЙ ДОВГОТРИВАЛИЙ КОНТРОЛЬ ЗА СТАНОМ ТА ТЕНДЕНЦІЯМИ РОЗВИТКУ КОЖНОЇ ДИТИНИ.

Він є необхідною складовою освітньої діяльності педагога. Завдяки моніторингу педагог може з’ясувати, чи у правильному напрямі він здійснює освітній процес, і вчасно внести потрібні корективи.

Головною метою моніторингу є вивчення стану реалізації завдань Базового компонента дошкільної освіти, стану організації освітнього процесу в ДНЗ, отримати оперативну інформацію про реальний стан та тенденції змін об'єкта діагностування для корекції педагогічного процесу.

ЗАВДАННЯ МОНІТОРИНГОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯ:

1. Виявити якість практичної реалізації завдань Базового компонента дошкільної освіти та отримати об’єктивну інформацію.

2. Дослідити рівень засвоєння програмового матеріалу дошкільниками відповідно до Базового компонента дошкільної освіти та освітньої програми ДНЗ.

3. Провести порівняльний аналіз відповідності фактичних результатів освітньої діяльності прикінцевій меті – вимогам Державних стандартів дошкільної освіти.

4. Визначити чинники, які сприяють покращенню виконання освітньої програми в ДНЗ.

5. Надати рекомендації педагогам і батькам дошкільників стосовно визначення шляхів покращення якості дошкільної освіти, спираючись на результати моніторингу.

ЗАГАЛЬНИМИ ОЗНАКАМИ МОНІТОРИНГУ Є:

1. Наявність завдань педагогічного оцінювання стану об'єкта діагностики.

2. Системність і повторюваність моніторингу як виду педагогічної діяльності, що здійснюють у типових ситуаціях на певних етапах освітнього процесу.

3. Використання методик спеціально адаптованих до конкретних ситуацій і умов.

Суб’єктами освітнього процесу є діти.

Об’єктами моніторингу є:

· інформація про учасників освітнього процесу;

· навчально-методичне, матеріально-технічне, нормативно-правове забезпечення освітнього процесу;

· результати освітнього процесу ( навчально-пізнавальної, творчої, ігрової діяльності, тощо)


вівторок, 27 жовтня 2020 р.


Методичні рекомендації 

“Дистанційно, але ефективно. 
Як закладам дошкільної освіти

 працювати по-новому?” 

Ситуація, яка склалася в світі заставляє нас працювати по-новому, оскільки з 12 березня 2020 року в Україні запроваджено карантин для всіх закладів освіти. Відповідне рішення Уряд ухвалив 11 березня 2020 року. Докладні рекомендації для керівників закладів та управлінців є у листі Міністерства освіти і науки №1/9-154 від 11 березня 2020р. 

П.5 листа передбачено дистанційний режим роботи, який ставить перед педагогами закладів дошкільної освіти непрості виклики, а саме: як організувати освітній процес в умовах карантину. 

Найчастішими питаннями педагогів є наступні: 

● як сформувати плани роботи педагогів; 

● яким чином звітувати; 

● які форми та методи роботи використовувати, коли вихователь не може бути поруч з дошкільником. 

Дистанційна (надомна) робота - це така форма організації праці, коли робота виконується працівником за місцем його проживання чи в іншому місці за його вибором, у тому числі за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій, але поза приміщенням роботодавця. 

Дистанційне навчання – форма організації і реалізації освітнього процесу, за якою його учасники (об’єкт і суб’єкт навчання) здійснюють навчальну взаємодію принципово і переважно екстериторіально (тобто, на відстані, яка не дозволяє і не передбачає безпосередню навчальну взаємодію учасників віч-на-віч, інакше, коли учасники територіально знаходяться поза межами можливої безпосередньої навчальної взаємодії і коли у процесі навчання їх особиста присутність у певних навчальних приміщеннях закладу освіти не є обов’язковою. Як організувати дистанційну роботу, заклад має вирішити самостійно, зважаючи на можливості учасників освітнього процесу. 

Ознайомитися з умовами організації дистанційної роботи можна на сайті «Педрада» ТУТ 

Якщо заклад організовує дистанційну роботу для працівників, адміністрації необхідно передбачити ресурс, яким працівники будуть користуватися для обміну інформацією між собою та сім’ями, моделі планів роботи працівників та форм звітування (див. далі “Інструменти спілкування в дистанційному навчанні ” 

План роботи — документ, що встановлює точний перелік намічених робіт (заходів), які повинні бути виконані. Рекомендуємо, щоб на час карантина в кожного педагога, був індивідуальний план роботи. В плані необхідно зазначати зміст роботи(робота з дітьми, з батьками, самоосвіта, організаційно-педагогічна тощо), термін та форму виконання (платформи та сервіси за допомогою, яких педагог буде взаємодіяти з учасниками освітнього процесу, а також сайти, якими педагог буде користуватися для самоосвіти та формування завдань для дошкільнят/батьків). Врахуйте, що завдання для дошкільнят повинні подавати всі спеціалісти (вихователь, учитель-логопед, асистент вихователя, практичний психолог, музичний керівник, інструктор з фізичної культури, керівники гуртка) тому, необхідно внести зміни в орієнтовний розподіл організованої діяльності, узгодивши його з усіма педагогічними працівниками та довести до відома батьків. Вважаємо, що завдання потрібно подавати в ігровій формі. Важливо, щоб педагог організовував зворотній зв’язок, використовуючи різноманітні платформи, щоб переконатися, чи засвоїли дошкільнята запропоновану тему/завдання. Визначаючи зміст планів педагогічних працівників, варто врахувати реалізацію завдань річного плану роботи. Пропонуємо провести заплановані заходи (семінар, майстер-клас, педрада, консультування) дистанційно, використовуючи запропоновані нижче сервіси та платформи. 

Зі зразками планів можна ознайомитися на сайті «Всеосвіта» ТУТ

Зважте, що для дітей від 2 до 5 років встановлено ліміт ґаджетів - не більше однієї години екранного часу на день. Як стверджує Американська академія педіатрії, не має значення, чи це мультик, чи гра, чи корекційне заняття, яку ви підготували. 

Звіт педагога — письмове повідомлення про виконання певної роботи

Звіти бувають статистичні (цифрові) й текстові. Статистичні звіти пишуться на спеціальних, виготовлених друкарським способом бланках, текстові — на звичайному папері. Рекомендуємо, щоб вихователь-методист аналізував та узагальнював звіти педагогів та розміщував на хмарних сховищах, а також щоб у звіті були посилання на підготовлені матеріали. Термін та моделі звітів керівник має визначити наказом. 

Зі зразком звіту також можна ознайомитися на сайті «Всеосвіта» ТУТ



Звертаємо увагу, що на сайті управління освіти було розміщено методичні поради ДОН ЧОДА “Щодо організації освітнього процесу у закладах освіти з інклюзивним навчанням під час карантину щодо роботи з дітьми з особливими потребами” ТУТ



Для ефективної організації дистанційної роботи врахуйте поради: 

1. Під час організації дистанційної роботи чітко дотримуватися нормативно-правового забезпечення з цього питання ТУТ

2. З метою забезпечення організації освітнього процесу та виконання освітніх програм використовувати інструменти онлайн-спілкування та електронні ресурси й веб-сервіси в синхронному та асинхронному режимі, веб-ресурси, розроблені педагогами, практикувати індивідуальні консультації та самостійне опрацювання матеріалу. 

3. Інформувати всіх батьків здобувачів освіти про особливості освітнього процесу в період карантину. 

4. Надати обов’язкові рекомендації педагогам щодо використання веб-ресурсів, послідовності виконання завдань, особливостей моніторингу тощо. 

5. Для ефективного впровадження системи дистанційної роботи передбачити форми зворотного зв’язку (моніторингу) з учасниками освітнього процесу. 

6. Використати можливість сайту закладу освіти через створення на ньому вкладки «Дистанційне навчання» з розміщенням у ній інформаційних матеріалів та посилань на додаткові ресурси (відео, завдання, тести) та корисні ресурси для самоосвіти. 

7. Розглянути можливість використання безкоштовного сервісу Google Classroom та/або безкоштовної, відкритої системи дистанційного навчання Moodle. 

8. Створювати закриті спільноти в соціальних мережах (Вайбер /Телеграм/ Фейсбук /Інстаграм) за визначеними спільно з батьками, педагогами й здобувачами освіти принципами організації груп та правилами спілкування, навчання, тестування. 

9. Використовувати інструменти спілкування в дистанційній роботі відповідно до наявного системотехнічного забезпечення (електронна пошта, форум, чат, відеоконференція, блог тощо). 

10. Практикувати роботу через Skype, Zoom; підготовку завдань на самостійне опрацювання через платформи Kahoot, Quzizz, IDroo, Miro. 
11. Використовувати рекомендації «Сервіси дистанційного навчання для вчителів» розроблені Міністерством та Комітетом цифрової трансформації України ТУТ 

12. Пройти навчання на платформі “Дія. Цифрова освіта”, теми: "Тест на загальну цифрову грамотність","Цифрові навички для вчителів", "Базові цифрові навички. Сезон 3", "Карантин: он-лайн сервіси для вчителів", які допоможуть в організації дистанційної роботи ТУТ 

13. Зважте, організація роботи вдома не спростих, тому пропонуємо ознайомитися з рекомендаціями «Як же організувати роботу вдома» ТУТ




(За Іванна Коберник, “Нова українська школа”) 

Електронна пошта – це стандартний сервіс інтернету, що забезпечує передавання повідомлень, як у формі звичайних текстів, як і в інших формах (програмах, графіці, звуках, відео) у відкритому чи зашифрованому вигляді. 



Форум – найпоширеніша форма спілкування педагогів один з одним та батьками. Кожний форум присвячений якійсь проблемі або темі. Модератор форуму реалізує дискусію чи обговорення, стимулюючи запитаннями, повідомленнями, новою цікавою інформацією. 

Програмне забезпечення форумів дозволяє прикріпити різні файли певного розміру. Кілька форумів можна об’єднати в один великий. 

Чат – спілкування користувачів мережі в режимі реального часу, засіб оперативного спілкування людей через інтернет. Є кілька різновидів чату: текстовий, голосовий, аудіовідеочат. Найбільш поширений – текстовий. 



Відеоконференція – це конференція в онлайн-режимі. Вона проводиться у визначений день і в призначений час. Це – один із сучасних способів зв’язку, що дозволяє проводити роботу, коли люди перебувають на відстані. Отже, обговорення й ухвалення рішень, дискусії, захист проєктів відбуваються в режимі реального часу. Педагоги можуть бачити одне одного. 

Блог – форма спілкування, яка нагадує форум, де право на публікацію належить одній особі чи групі людей. 

Середовище Classroom дозволяє організувати онлайн-навчання, використовуючи відео, текстову та графічну інформацію, різні додатки Google. Педагог має можливість моніторити, систематизувати, оцінювати діяльність, переглядати результати виконання вправ, застосовувати різні форми оцінювання. 



Головний спеціаліст управління освіти Гаврилова Л.М., 

методист ММЦ Чобанюк Л.Д. 



На базі ЗДО «Буратіно» Чумаківської сільської ради пройшов навчальний тренінг за участю логопеда-дефектолога Третякової Наталії Олександрівн...